Kun polkupyörävarkaat piinaavat, mitä tehdä?

Vuosittain saamme lukea kuinka polkupyörävarkaudet piinaavat kaupunkia toisensa jälkeen. Kyse ei ole mistään pienistä määristä. Varkaudet lisääntyvät juuri nyt jopa kymmeniä prosentteja, kaupungista riippuen. Pyöräilyn suosion kasvu on lisännyt pyörien kysyntää. Lisäksi korona-aika on  saanut monet vaihtamaan julkisen kulkuneuvon polkupyörään. Pyörien kasvava kysyntä lisää myös rikollista toimintaa.

Poliisin ohjeistus pyörien lukitsemiseen on selkeä: kiinnitä pyörä kunnollisella lukolla johonkin kiinteään. Varkauksia selvitellessä usein käy usein ilmi, että polkupyörät ovat olleet kyllä lukittuja, mutta vain pyörän omalla lukolla. Silloin pyörä on helppo kantaa pois. Polkupyörässa olevista tunnisteista kannattaa napata kuva ja varastetusta pyörästä kannattaa tehdä rikosilmoitus. Näin löydetty pyörä voidaan palauttaa oikealle omistajalleen.

Monesti näemme että pyörätelineessä on vain eturengas ja lukko. Kalleimmat osat on varastettu. Tähän ei välttämättä tarvita mitään työkaluja, vaan pikakiinnike on nopea avata paljain käsin. Onko vika siis telineessä vai pyöräilijässä? Miten pyörätelineen valinnalla voidaan vaikuttaa varastamisen helppouteen?
Voidaan sanoa että, paras pyöräteline on sellainen, joka ei tarvitse käyttöohjetta. Kun pyörää jätetään telineeseen, yleensä matka jatkuu ja on kiire. Kun lukituksen tekemisen on selkeää ja nopeaa, se tulee tehtyä. Usein näkee pyörätelineitä joiden idea on sinänsä nerokas, mutta se pitää selittää käyttöohjeella. Valitettavasti nämä telineet jäävät yleensä vain pyörän viereen seisomaan, ilman että niiden ominaisuuksia käytetään.

Lähtökohtaisesti pyörätelineet voidaan jakaa kahteen tyyppiin. Ensimmäisenä ne joissa eturengas työnnetään pidikkeeseen ja toisena kaaren mallinen teline, jota vasten polkupyörä nojaa.
Elpacin mallistosta näitä molempia löytyy useita vaihtoehtoja. Olleellinen osa turvallisuutta on runkolukitus tai runkolukittava teline, kuten asia usein muotoillaan. Kun telineessä on mahdollisuus runkolukituksen tekemiseen, yleensä ollaan jo lähellä poliisin ohjeen ydintä. Mallistomme telineet kuten FALCO A-11MB ja Ideal 2, ovat eturenkaan pidikkeellä ja runkolukitustangolla varustettuja.

Runkolukitustangot ovat hyvin saavutettavissa, jolloin niitä tulee käytettyä. Näissä telinemalleissa pyörät ovat siististi riveissä. Molemmissa myös rakenteelliset seikat tukevat turvallisuutta. Runkolukitusputket ovat paksuseinäistä terästä. Telineet voidaan myös pultata alustaansa monesta pisteestä ja haluttaessa käyttää turvaruuveja. Näin ollen varastaminen tällaisesta telineestä on työlästä.


Kaarimalliset pyörätelineet ovat toinen vaihtoehto. Esimerkkinä ELPARK Kaari teline. Yleensä korkeus on luokkaa 900 mm ja leveyttä 300 – 900 mm. Silloin polkupyörän lukitus kaareen on helppoa, vaikka pyöriä on erikokoisia. Lukitus voidaan tehdä vaikka useammalla U-lukolla tai pitkällä vaijerilukolla, jolloin lukituspisteet voidaan valita rungosta sekä etu- ja takarenkaasta. Näin kaikki kalliit komponentit ovat lukittuna.

Kaarimalliset telineet soveltuvat erinomaisesti myös fatbikelle ja tavarapyörille. Tavarapyörien suhteen tulee muistaa jättää riittävästi väliä kaarien väliin. Näiden molempien pyörätyyppien lisääntyessä, myös sopivien telineiden tarve kasvaa. Se kannattaa ottaa huomioon jo suunnitteluvaiheessa. Silloin myös näiden käyttäjille voidaan luoda turvalliset tilat pyöräpysäköintiin.